Antilop Del1

Jag har nu valt att visa lite hur jaggör mina bilder och jag kommer lägga in del efter del och nu då i första delen är linjerna och grunden. Ursäkta om det blir dåligt men första tutorialen. Om ni inte förstår kan ni alltid fråga :)
1. Först börjar jag med att lägga lite blå linjer vilket jag sedan lägger i detaljer med vanlig svart färg på nytt med extra nogrannhet då jag inte vill behöva göra om det. Kan var bra att titta på en bild samtidigt som du försöker göra en bild på ett djur/ människa, det hjälper otroligt mycket för att se skuggan och positionen mer och bättre. Minnet kan lura en ibland så förlita er inte helt på det.
2. Sedan gör jag ett nytt lager under 'Linjer' som jag har valt att döpa till 'Grundfärg' och den ska vara transparent som ni även ser på bilden med "schack rutorna". Gör sen gärna ett till lager som du kan döpa till 'färgerna' för att hålla reda på vilka färger du använt på bilden, du kan alltid göra lagret osynligt om du inte vill ha det där när du jobbar.
3. Ta en ganska neutral färg och lägg på lagret 'Grundfärg'. Du kommer arbeta på massa olika lager ovanför detta. ha gärna en bra marginal på kanterna för du ska smeta/använda smudge och då är det bra med marginalen, har hänt ibland att man fårr en liiiiten bit i kanten som sett förjävligt ut och pajjat hela bilden. Skriv som sagt upp färgerna du använder i hörnet på ett annat lager som ligger först under alla utom det blanka, skriv även upp pensel storleken. Alltid bäst!
4. Du kan nu börja med att lägga mörka skuggor, alltid lättare(enligt mig) att gå från normal till mörkare och skarpare skuggning, Tänk på att du kommer få använda MÅNGA lager, kanske upp till 60 lager på bara hals och huvud(om du nu väljer ett djur av sådan här typ). Så döp inte ett lager till 'färg' utan gärna typ 'huvud' och om du använder gimp kommer lagerna att numrera sig själva. Men välj gärna en färg som skiljer sig mycket från grundfärgen för att lättare få till rätt, annars kommer det inte synas när du smetar ut färgen.
5. Smeta ut färgen. Du kan gärna göra linje-lagret osynligt för att se om din skuggning passar till formerna och blönket i päls/hud och någorlunda realistisk.
.
.
Mer kommer men detta får ni nöja er med som del 1. Kan ta tid att få till linjerna och färgerna så öva. Det blir aldrig perfekt första gångerna. Ta tid på dig och gör det bästa du kan!

Kommentarer
Postat av: Ina Ögren

Önskar att jag hade ett ritbord...<3

2012-02-08 @ 16:26:48
URL: http://inaogren.blogg.se/
Postat av: Ina Ögren

Sv: Awi tack<3

Kan dock inte riiiktigt hålla med om det, men ;)



Jo, ofta är det ju föräldrarnas fel när sånt händer. Det tycker jag också är respektlöst av dem! Detta inlägget var inte alls baserat på dig för jag tycker ärligt talat inte att du och dina föräldrar bråkar så hemskt mycket när jag är med ;)



Har två kompisar som heter Daniella och Julia som gör så. Satt i samma bil i över en timme men Julia och hennes mamma och Julia satt och kallade henne kärring hela tiden typ utan anledning. Daniella kan liksom ryta "MAMMAAAAAAAAA!!! LAGA MAKARONER TILL MIG OCH INA!!!" Seriöst, vill bara sjunka genom marken då... Det är också kompisar som jag inte känner så himla bra, du och jag är ju som systrar liksom ;) Så jag tycker inte det känns jobbigt ifall du och dina föräldrar skulle bråka lite ^^

Kramiiiiiiis<3

2012-02-09 @ 10:33:58
URL: http://inaogren.blogg.se/
Postat av: Ina Ögren

Sv: Jo, borde väl egentligen be kompisen sluta... Men känns liksom inte som någonting man vill lägga sig i heller... :S

Taack<3

2012-02-09 @ 15:20:41
URL: http://inaogren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design By FailedKid
RSS 2.0